AMD „Srebrenica“ Bratunac: Kampanje „Niti jedan nevezan pojas!“ i „Zvoni da te vide! Neka blista biciklista!“

Auto-moto savez Republike Srpske (AMS RS), Auto-moto društva, Ministarstvo saobraćaja i veza RS, Ministarstvo unutrašnjih poslova RS, Agencija za bezbjednost saobraćaja RS učestvuju u provođenju preventivne kampanje pod nazivom”Niti jedan nevezan pojas” od aprila do oktobra 2018. godine. Cilj provođenja ove kampanje jeste povećanje upotrebe sigurnosnih pojaseva kod korisnika vozila.

Kampanjom „Niti jedan nevezan pojas!“ želi se podsjetiti na činjenice da bezbjednosni pojas predstavlja dio opreme svakog vozila i jedan je od najboljih izuma na području bezbjednosti u vozilima.

Jedna od osnovnih mjera pasivne zaštite vozača i putnika u vozilima jeste upotreba bezbjednosnih pojaseva uz naslone za glavu i vazdušne jastuke i auto sjedalica za djecu. Efikasnost bezbjednosnih pojaseva uz istovremenu upotrebu naslona za glavu dokazana je nizom naučno-istraživačkih radova.

Pojasevi neosporno utiču na smanjenje broja poginulih i povrijeđenih lica u vozilu, doprinose povećanju nivoa bezbjednosti u saobraćaju. Korištenjem pojasa smanjuje se rizik od smrti putnika u slučaju saobraćajnih nezgoda na prednjem sjedištu do 50 odsto, dok na zadnjem sjedištu do 75 odsto, čime je više nego opravdana njihova namjena.

Nažalost, stepen upotrebe bezbjednosnih pojasa u Republici Srpskoj još uvijek nije zadovoljavajući.

AMS RS i Auto-moto društva (AMD) su i u 2017. godini sproveli istraživanje upotrebe bezbjednosnog pojasa u vozilima na putevima u Republici Srpskoj i analizirajući podatke dobijene neposrednim opažanjem na terenu (ukupno putevi u naselju, van naselja i autoput), prije provedene kampanje, dobijeno je da sigurnosni pojas koristi 61,82 % vozača u toku vožnje na putevima Republike Srpske.

Nakon provedene jednomjesečne kampanje i povremenih represivnih aktivnosti, te nakon izvršenog drugog brojanja, zabilježeno je da je 61,43 % vozača koristilo bezbjednosne pojaseve u vozilima.

Upotreba sigurnosnog pojasa povećana je u toku 2017. godine za 13 % u odnosu na prvo brojanje koje je obavljeno u toku 2016. godine. Razlozi povećanja upotrebe pojasa mogu se naći u većim kaznenim odredbama za neupotrebu sigurnosnih pojaseva kod korisnika vozila, koje su navedene u Zakonu o izmjenama i dopunama Zakona o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima u BiH, koji je stupio na snagu u februaru 2017. godine.

AMS RS i auto moto društava, u saradnji sa Ministarstvom saobraćaja i veza Republike Srpske i Agencijom za bezbjednost saobraćaja Republike Srpske, u periodu od maja do septembra 2018. godine provodiće preventivne aktivnosti kampanje pod nazivom „Retro je in! Vozi naprijed, pogledaj nazad!“ i „Zvoni da te vide! Neka blista biciklista!“

U toku 2017. godini u saobraćajnim nezgodama na putevima u Republici Srpskoj smrtno je stradalo 7 vozača motocikla, 2 vozača mopeda i 5 vozača bicikla. Teške tjelesne povrede zadobilo je 59 vozača motocikla, 19 vozača mopeda i 44 vozača bicikla. U saobraćajnim nezgodama u kojim učestvuju vozači motocikla i mopeda, pored vozača motocikla i mopeda, često stradaju i putnici koji se prevoze sa njima.

Cilj provođenja preventivne aktivnosti „Retro je in! Vozi naprijed, pogledaj nazad!“ jeste povećanje bezbjednosti vozača motocikla i mopeda u saobraćaju, odnosno smanjenje broja poginulih i teško povrijeđenih motociklista i mopedista, kao i lica koja se prevoze sa njima, u saobraćajnim nezgodama na putevima Republike Srpske. Kampanjom će se pokušati uticati na promjenu negativnih stavova i ponašanja kod vozača motocikla i mopeda, kao i kod ostalih vozača motornih vozila, a podržavaće se ponašanje u skladu sa pravilima saobraćaja. U toku trajanja kampanje vozači motocikla i mopeda podsjećaće se na značaj upotrebe zaštitnih kaciga i druge zaštitne opreme, poštivanja saobraćajnih propisa, kao i najčešće greške koje mogu dovesti do rizičnih situacija i saobraćajnih nezgoda. Takođe, u toku trajanja kampanje i vozačima ostalih motornih vozila skrenuće se pažnja na potrebu povećane opreznosti prema ovim kategorijama učesnika u saobraćaju.

Provođenje preventivne aktivnosti „Zvoni da te vide! Neka blista biciklista!“ ima prvenstveno za cilj skretanje pažnje javnosti na stepen ugroženosti biciklista u saobraćaju i posljedice saobraćajnih nezgoda u kojima učestvuju biciklisti. Kampanjom će se vozačima motornih vozila skrenuti pažnja na bicikliste i njihovu ranjivost u saobraćaju, a biciklistima ukazati na opasnosti kojima su izloženi i obaveze koje moraju da ispune dok koriste bicikl (nošenje retroreflektujućeg prsluka, svjetla na prednjoj i zadnjoj strani bicikla, itd).