Prodavali glasove za sendviče i kafu

Kampanja za protekle lokalne izbore u BiH bila je – najprljavija, ocjena je nevladinog sektora, koji je pratio izborni proces.

Fizički obračuni na sam dan izbora, intervenisanje specijalne policije u pojedinim opštinama, podmićivanje birača i podizanje međunacionalnih tenzija – samo je dio dekora ovogodišnjih oktobarskih izbora.

Samo na osnovu ovih primjera, stručna javnost upozorava da izborni proces u BiH tone sve dublje, a razlog za to treba tražiti u lošem izbornom zakonodavstvu.

„Ogromna je želja za vlašću, a u svemu tome više se ne biraju sredstva za njeno osvajanje. Imao sam lično iskustvo gdje mi je aktivista jedne partije došao pred vrata i donio 200 grama kafe, ne bih li mu dao svoj glas. Kampanja postaje sve više prljava iz nemoći, jer političke stranke nemaju šta da ponude građanima.

Moramo podići izborne cenzuse, i to ne da demolarišemo demokratiju, već da zanimanje političara ne bude prilika pojedincima samo da “siđu” sa biroa ili da jačaju svoje firme učešćem u vlasti“, kaže za „Euro Blic“ konsultant u Centru civilnih inicijativa (CCI) Željko Ninković.

Uz Izborni, on smatra i da Krivični zakon mora da bude rigorozniji, a tužilaštva mnogo efikasnija.

„Nama je Izborni zakon zastario i dozvoljava svakome da se kandiduje za izbore. Trebalo bi, prije svega, uvesti veće kotizacije za kandidate“, smatra Ninković.

Bivši član CIK BiH i predsjednik Foruma građana iz Tuzle Vehid Šehić takođe se slaže da su protekli izbori “daleko od toga da kažemo da su bili pošteni”.

„Bili smo svjedoci velike ponude i prodaje i kupovine glasova, a da ne govorimo o malverzacijama gdje su se nekim kandidatima dodavali glasovi. Izbori su pali i u sjenu nemilog događaja u Stocu, gdje je došlo do prekida glasanja, što se nije desilo u zadnjih deset godina. Mora se nešto mijenjati u Izbornom zakonu, kao i u aktima CIK. Najbitnije je da se poveća odgovornost, bar onaj dio koji se tiče kazni u Izbornom zakonu“, smatra Šehić.

Do glasova preko stomaka birača

Dario Jovanović, direktor Koalicije “Pod lupom” kaže da je ova kampanja bila mnogo intenzivnija nego 2014. i da se zasnivala na manipulaciji izbornom voljom birača i izazivanju osjećaja straha.

„Na 12 izbornih skupova zabilježili smo govor mržnje, dijeljenje poklona, a nekada čak i novca. Primjetili smo da je na 120 skupova bila besplatna hrana, što nije zabranjeno, ali pokazuje čime se sve služe političke stranke. Bilo je i organizovanog prevoza birača na predizborne skupove, u 73 slučaja“, kaže Jovanović.

Izvor: Mondo