„Kulturni nokaut“ – Gost: Aleksandar Tomić

Gost današnje radio-emisije „Kulturni nokaut“ bio je Aleksandar Tomić, bratunački slikar. Našeg gosta ne treba posebno predstavljati, ali svakako treba istaći da se njegovi radovi mogu svrstati u tzv. moderni – „produženi“ impresionizam ili intenzivni impresionizam. Prije nego što smo se dotakli suštine današnje teme „Kulturnog nokauta“, naš današnji gost i mi, kao domaćini, prisjetili smo se „kako je sve počelo“, tj. kako je od Francuske ovaj umjetnički pravac stigao do nas.

Impresionizam kao umjetnički pravac je nastao u francuskom slikarstvu između 1860. i 1870. godine kao reakcija na izradu slika u slikarskim ateljeima čiji je cilj bio slikanje u prirodi i hvatanje i beleženje trenutaka u slikarstvu, i na realizam sa kojim ima mnogo zajedničkih tačaka. Pojavu impresionizma najavljuju Englezi: Džon Konstenbl i Vilijam Tarner. Pravi predstavnici ovog pokreta u umjetnosti tj. slikarstvu bili su Francuzi: Klod Mone, Eduar Mane, Ogist Renoar.

Vinsent Van Gog, omiljeni slikar našeg gosta, cijelog života se držao čistih boja (impresionističkih), ali se kroz dalje stvaranje polako udaljavao od ovog stilskog pravca.

„Na naše prostore impresionizam od Francuske do našeg tla dolazi od tzv. Minhenske škole, perioda kada su glavni predstavnici srpskog impresionizma imali priliku direktno da vide francuska djela koja su obilježila ovaj slavni period. Neka od najslavnijih imena kod Srba svakako su imena Nadežde Petrović i Milana Milovanovića.“, ističe naš sagovornik.

Na pitanje ko je od savremenih, intenzivnih impresionista znatno uticao na njegov rad, Tomić odgovara: „Leonid Afremov je svakako jedan od njih. Ovaj umjetnik, porijeklom iz Bjelorusije, imao je težak život koji se i okončao prije sedam dana. U njegovim djelima se svakako vidi impresionizam ali sa jačim kontrastima boja i živopisnijom paletom uopšte. To je taj intenzivni impresionizam koji je prisutan danas. Drugi umjetnik je poreklom iz Azije, to je Danijel Vol koji se smatra i začetnikom ovog stilskog pravca. On takođe koristi jače boje i razigrane motive, s naglaskom na konturisanje oblika kao što je to radio slavni Gogen. Oba ova umjetnika u svojim djelima slave motive prirode, rijeka, ulica i sl. Tom metodom se služim i ja, jednostavno me fascinira odsjaj u mokrim ulicama i raznovrsnost prirode koja nam se nudi kao neiscrpan izvor tema.“

Neke od tehnika kojima se ovaj slikar služi svakako su: pri stvaranju portreta – crtanje grafitnom olovkom, a pri slikanju uljanim bojama – tehnika špahtlom, u njegovom slučaju sa dvije. Od kista i akrilnih boja je davno odustao, jer ne pružaju tu mogućnost ponovnog nanošenja boje tj. akrilne boje se brzo suše. Rad sa uljanim bojama je dosta bolji, pruža slojevitost koja slici daje pravu čar.

Kroz razgovor se dotičemo i mladih bratunačkih slikara, sa kojima je naš gost imao i zajedničku izložbu prošle godine:

„Posebno mi je drago što Bratunac njeguje tradiciju bavljenja slikarstvom. Postoji mnogo mladih u našem gradu koji imaju talenta i bave se slikarstvom ali još uvijek kod nas ne postoji likovna kolonija. Idealno bi bilo da kroz rad sa školama i profesorima likovnog se tako nešto ostvari. Ja bih svakako svima bio na raspolaganju. Napominjem da sam se i ja tek u posljednje četiri godine počeo baviti ovom umjetnošću i svakako moram još mnogo toga da naučim.“

Slika „Na Drini ćuprija“ Aleksandra Tomića prodata je galeriji u Andrićgradu, a odnedavno je našla i novog vlasnika u Mostaru. Njihova saradnja će se nastaviti što svakako treba da imponuje svim Bratunčanima, jer su sugrađani sa ovakvim umjetnikom. UPSMedia tim mu želi svako dobro u daljem radu, a ako želite da vidite umjetnička djela koja ovaj slikar stvara posjetite njegovu fejsbuk stranicu.

Piše: A.A.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *