Zašto je dobro jesti vrganje

Vrganj, hrženjak i jurček neka su od imena ukusne gljive koja caruje jesenskim gastronomskim igrama.

Vrganj (Boletus edulis) je jestiva gljiva koja raste u bjelogoričnim i crnogoričnim šumama. Zbog izmjene kišnih i sunčanih razdoblja najčešće se može ubrati u jesen.

Ako niste znalac, najbolje je ne brati vrganje sami, već ih kupovati iz pouzdanih izvora. Kod kupovine pripazite da plod nije oštećen, a slobodno zavirite i ispod „kapice“. Žućkasto-smeđa boja ispod gornjeg dijela ukazuje da je gljiva prezrela.

Vrganji su izvori vrijednih hranjivih stvari. Evo zašto biste ih trebali uvrstiti na svoj jesenji jelovnik:

1. Fina zamjena za meso
U stotinu grama sirovih vrganja nalazi se tek osamdesetak kalorija, a sadrži oko 7 odsto proteina, zbog čega se ova namirnica preporučuje osobama koje ne jedu meso ili hranu životinjskog porijekla.

Vrganji imaju izvrstan ukus koji se dobro stapa sa različitim jelima, možete ih panirati i ispeći, pripremiti s jajima, dodati umacima, od njih napraviti juhe i namaze.

2. Umiruje i snaži organizam
Vrganji su bogati tiaminom. Riječ je o vitaminu B1 koji je važan za normalno funkcioniranje živčanog sastava. Uz to sadrže riboflavine, niacin, pantotensku kiselinu te nešto vitamina C koji osnažuje cijeli organizam.

3. Sprječava umor
Željezo je ključno za prijenos kiseonika u stanice organizma. Upravo zato manjak ovoga minerala u tijelu izaziva umor te česte vrtoglavice. Da biste spriječili ovakvo stanje, jedite hranu bogatu željezom. Između ostalog, to su i gljive poput vrganja koje zadovoljavaju pet odsto dnevnih potreba za ovim važnim nutrijentom

Savjet za čuvanje:

Vrganje je najbolje čuvati u kartonskoj vrećici do dva dana u hladnjaku. Manje plodove možete smrznuti, spremiti u plastičnu foliju i čuvati u zamrzivaču do godinu dana, a veće plodove možete narezati na manje komade i odložiti na sličan način.

Izvor: Punkkufer.hr